Halaman

Ahad, April 24, 2011

Adakah aku masih 'buta'

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...



SubhanAllah..SubhanAllah..SubhanAllah...

Ketika laungan azan maghrib berkumandang,suasananya sungguh menenangkan.Hari kekuning-kuningan dan awan tampak begitu indah sekali.Namum,ada sesuatu yang menarik dan sesuatu yang membuatkan diri ini kembali teringat akan kehebatan dan kebesaran Allah s.w.t..Saat kalimah Allah terbentuk dari awan petang yang indah.SubhanAllah..

Ketika itu saya sedang berjalan menuju surau berdekatan,ketika mata sedang terus memerhati keindahan ciptaan-Nya,mata seperti terhenti kepada satu bentuk awan dilangit yang menyerupai kalimah Allah yang mulia.Ketika melihat kalimah Allah tersebut,hati itu terus bertasbih kepada-Nya dan diri ini berasa malu kepada-Nya kerana selama ini jarang sekali saya bersyukur kepada-Nya dan inilah antara tanda yang ingin Dia tunjukkan dihadapan mata saya tentang kehebatan,kebesaran, dan keagungan-Nya.

Firman Allah s.w.t.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi,dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal"

Surah Ali Imran :190

Ketika saya melihat kalimah Allah tersebut,tidak tergerak untuk saya mengambil gambar kerana saya terus saja memerhati sambil kaki terus melangkah ke surau.Jelas sekali Allah menampakkan kehebatan-Nya dihadapan mata.

Mungkin Allah ingin menunjukkan kehebatan-Nya dihadapan saya dengan menunjukkan kalimah Allah kerana mungkin saya yang masih 'buta' dengan tanda-tanda kebesaran-Nya yang sudah ada disekeliling saya.

Firman Allah s.w.t.

Allah mempergantikan malam dan siang.Sungguh pada yang demikian itu,pasti terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai penglihatan"

Surah An-Nur :44

Firman Allah lagi

dan Dia (pula) yang menjadikan malam dan siang silih berganti bagi orang yang ingin mengambil pelajaran atau yang ingin bersyukur"

Surah Al-Furqan : 62

Allah berfirman lagi

"Dan bumi yang Kami hamparkan dan Kami pancangkan diatasnya gunung-gunung yang kukuh,dan Kami tumbuhkan di atasnya tanam-tanaman yang indah,untuk menjadi pelajaran dan peringatan bagi setiap hamba yang kembali(tunduk kepada Allah)

Surah Qaf :7-8

Jadi amat jelas bahawa setiap yang ada disekeliling kita adalah tanda-tanda kehebatan dan kebesaran Allah.Setiap bunyi-bunyi burung berkicauan,derusan air terjun,siang dan malam,pasang dan surut air,tumbuh-tumbuhan,binatang-binatang dan banyak lagi semuanya adalah tanda dari Allah akan kebesaran-Nya agar kita selalu ingat kepada-Nya dan bersyukur kepada-Nya.

Namun apa yang terjadi kepada kita ialah kita telah mengingkari Allah.Kita terus saja leka dan terus 'buta' daripada melihat kebesaran-Nya.Firman Allah s.w.t.

"Dan berapa banyak tanda-tanda (kebesaran Allah) di langit dan di bumi yang mereka lalui,namun mereka berpaling darinya"

Surah Yusuf : 105

"... Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur"
Surah Saba' : 13

Jadi,marilah sama-sama kita kembali tunduk bersujud kepada-Nya tanda syukur kita kepada-Nya atas setiap nikmat yang telah kita perolehi dari dalam kandungan hingga kini.

dan merilah sama-sama kita terus bertasbih memuji-Nya dan beristigfar memohon ampunan dari-Nya atas kelalaian kita selama ini.

Firman Allah s.w.t

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka"

Surah Ali-Imran : 190-191

Adakah Aku Masih Buta..?

Doaku.

Ya Allah,ampunilah atas kelalaian hamba-Mu ini selama ini.Telah banyak nikmat-Mu yang telah aku nikmati dan dalam masa yang sama telah banyak aku ingkari akan suruhan-Mu.Ampunilah aku Ya Allah.Jadikanlah hatiku hati yang selalu mengingati-Mu dan jadikanlah jiwaku jiwa yang selalu terpaut pada-Mu.

Ameen.

Tiada ulasan: