Halaman

Ahad, Mei 08, 2011

Busuknya Hati Ini

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~



Dikesempatan ini,hari terakhir dalam minggu ini dan post terakhir saya untuk minggu ini saya ingin menulis sedikit rasa penyesalan diri ini.

Ya,mana tidaknya menyesal.Selama ini saya sangat berburuk sangka terhadap insan tersebut.Begitu banyak sekali saya berburuk sangka terhadapnya tanpa saya selidiki dulu kenapa dia buat begitu.Sungguh,hati saya penuh dengan tanggapan buruk kepada dirinya.

Sampaikan satu waktu,dimana kami bertemu.Hampir sehari bersamanya,disitulah saya sedar akan kesalahan saya selama ini.Begitu mulianya hati insan tersebut.Baiknya dirinya.Tidak pernah lansung ada pada dirinya apa yang saya fikirkan selama ini.Terasa sungguh malu kepadanya.Malu kepada Allah.Busuknya hati ini.

Saya lupa akan peringatan Allah.Saya lupa akan peringatan Rasulullah.

Firman Allah

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani."

(Surah al-Hujurat :12)

Sabda Rasulullah s.a.w.

Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Hindarilah oleh kamu sekalian berburuk sangka karena buruk sangka adalah ucapan yang paling dusta. Janganlah kamu sekalian saling memata-matai yang lain, janganlah saling mencari-cari aib yang lain, janganlah kamu saling bersaing (kemegahan dunia), janganlah kamu saling mendengki dan janganlah kamu saling membenci dan janganlah kamu saling bermusuhan tetapi jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara. -Hadis Riyawat Al-Bukhari-

Ah!.Dimana saya telah meletakkan akal fikiran saya sehingga saya endahkan saja peringatan Allah dan Rasulnya.Busuknya hati ini Ya Allah.

Sungguh,saya benar-benar rasa bersalah terhadapnya.Sewaktu bertemu dengan insan itu,saya asyik melihat wajahnya,melihat dan berfikir bahawa insan yang baik itulah yang selama ini buruk dalam hati saya.Astagfirullahalazim..

Itulah salah satu keburukkan saya.Seorang yang mudah berburuk sangka.Saya berharap peristiwa yang berlaku ini akan membuka mata saya,semoga apa yang berlaku menjadi asas untuk saya tidak berburuk sangka kepada manusia lain lebih-lebih lagi kepada sesama muslim.

Menyesal apabila insan yang selama ini sering kita bersangka buruk kepadanya,rupa-rupanya seorang yang begitu baik malah membuatkan kita tertawa dan terasa bahagia berada disisinya.

-----------------

Ya Allah,ampunilah hamba-Mu ini.Sungguh,diriku ini mengakui akan kesalahanku.Ya Allah,bersihkanlah jiwa dan hatiku daripada terus bersangka buruk.Bersihkanlah jiwaku daripada sifat mazmumah yang menghancurkan diri.Ampuni diriku Ya Allah.

Ya Allah,kasihanilah insan yang selama ini aku bersangka buruk kepadanya.Kasihi dan cintailah dirinya.Anugerahkanlah kebaikan dan kebahagiaan buat dirinya.

Ameen.

Tiada ulasan: