Halaman

Khamis, Mei 05, 2011

Indahnya Dunia

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh



Setiap hari kita melihat begitu ramai orang yang mengejar kekayaan dan kemewahan. Sana sini ada saja yang bertungkus lumus untuk mengejar apa yang dilabelkan sebagai KEMEWAHAN DUNIA.

Ya,dunia ini indah sekali di pandangan mata.Begitu banyak perkara-perkara yang boleh mengoncangkan keimanan kita.Perempuan,harta,kemewahan,duit,rumah,dan banyak lagi perkara-perkara yang mengiurkan jiwa untuk memilikinya.

Namun,cuba kita tanya kepada diri kita apa yang kekal dimuka bumi ini?
Kekalkah segala yang kita kejar selama ini?.Kekalkah kemewahan dan harta benda yang kita inginkan?.Kekalkah rumah besar dan kereta mewah yang kita idamkan?Kekalkah wang ringgit yang selama ini kita 'kejar'?

Jawapannya----> TIDAK
Firman Allah s.w.t.

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?"

(Surah An nam 32)

Allah memberitahu kepada kita hakikat sebenar kehidupan di dunia ini yang tiada apa-apa.Kita hakikatnya seperti seorang perantau yang tinggal di bumi untuk mengumpul 'dana' bagi melayakkan diri memasuki Jannah.

Hari ini,ramai yang berebut-rebut hendak mendapatkan kehidupan yang baik di dunia ini,namun mereka terlupa untuk 'menguruskan' kehidupan mereka di akhirat kelak.Sikap seperti ini amat dibimbangi kerana dunia mampu digengam di dalam tangan namun matlamat atau kehidupan akhirat berciciran.

Firman Allah s.w.t.

"Barang siapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan"
( Surah hud 15-16)

Kita menangis kerana kehilangan harta benda,namun pernahkah kita mengalirkan air mata kerana kita jauh dari Allah?.Sudahkah kita kejar cinta Allah sebagaimana kita kejar kehidupan dunia ini?

Kita soal kembali hati kita.Dimana kita letakkan Allah dalam jiwa dan kehidupan kita? Kita bandingkan dimana kedudukan Allah telah kita letakkan dalam kehidupan kita dan dimana dunia ini kita letakkan dalam kehidupan kita?

Kalau kedudukan dunia ini kita letakkan di tempat paling utama melebihi kedudukan sepatutnya bagi Allah,maka ingat dan fikir-fikirkanlah ayat-ayat Allah tersebut...

"Maka Allah merasakan kepada mereka kehinaan pada kehidupan dunia. Dan sesungguhnya azab pada hari akhirat lebih besar kalau mereka mengetahui."
(Surah Az zumar :26)

"Lalu Kami hantarkan kepada mereka angin ribut yang kencang dalam beberapa hari yang nahas malang, kerana Kami hendak merasakan mereka azab seksa yang menghina dalam kehidupan dunia; dan sesungguhnya azab seksa hari akhirat lebih besar kehinaannya; sedang mereka tidak diberikan pertolongan (menghindarkan azab itu)"

(Surah Fusillat :13)

"Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu"
(Surah Al hadid: 20)

"Yang demikian itu, karena sesungguhnya kamu menjadikan ayat-ayat Allah sebagai olok-olokan dan kamu telah ditipu oleh kehidupan dunia, maka pada hari ini mereka tidak dikeluarkan dari neraka dan tidak pula mereka diberi kesempatan untuk bertobat"

(Surah Al-Jaathiyah :35)

Apakah kehidupan dunia ini telah 'melenyapkan' kegharahan jiwa kita untuk memasuki syurga Allah?.Adakah syurga-Nya tidak mengiurkan jiwa kita?

Firman Allah s.w.t.

"Di dalamnya ada sungai-sungai daripada air yang tidak berubah rasa dan baunya, sungai-sungai daripada susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai daripada khamar yang lazat rasanya bagi peminumnya dan sungai-sungai daripada madu yang disaring dan mereka di dalamnya memperoleh segala macam buah-buahan.”
(Surah Muhammad: 15)

"Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam syurga-syurga itu, mereka mengatakan: " Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu ". Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya."
(Surah Al-Baqarah: 25)

“Dan diedarkan kepada mereka bejana dari perak dan piala-piala minuman yang keadaannya laksana kaca (nampak jelas isinya) - (keadaannya laksana) kaca, (sedang ia) dari perak, pelayan-pelayan itu menentukan kadar isinya sekadar yang cukup betul dengan kehendak penggunanya dan mereka di dalam syurga itu diberi minum sejenis minuman yang campurannya daripada zanjabil - iaitu sebuah mata air di dalam syurga yang disebutkan sifatnya sebagai salsabil dan mereka dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka, apabila engkau melihat anak-anak muda itu nescaya engkau menyangkanya mutiara yang bertaburan.”
(Surah Al-Insaan: 15-19)

Jadi,sudah tiba masa dan detik waktunya untuk kita kembali kearah yang sebenarnya. Cintailah Allah kerana Allah adalah Esa.Cinta kepada-Nya tidak akan pernah padam dan cinta kepada-Nya adalah kekal kerana Dia tidak pernah berakhir.Dan ingatlah bahawa Allah akan membalas cinta hamba-Nya dengan syurga yang penuh kenikmatan.

Bukan saya bermaksud supaya kita meninggalkan urusan dunia ini,tapi janganlah sampai dunia dikejar akhirat entah kemana.Jadikanlah kehidupan dunia ini sebagai sejadah kehdupan yang panjang tempat kita beribadah kepada-Nya.
Kejar dunia jangan sampai 'terlimpas' matlamat sebenar kehidupan kita di dunia ini.

---------------------------------------

Ya Allah,ampunilah hamba-Mu ini atas kealpaan dan kelalaian diriku dalam mengejar kejayaan dunia ini hingga lupa akan tanggungjawab dan matlamat diriku.Ampunilah atas kelemahanku dan bantulilah diriku untuk menjadi hamba-Mu yang selalu sujud kepada-Mu dan akan terus sujud kepada-Mu....

Tiada ulasan: