Halaman

Selasa, Mei 17, 2011

Kenal Benarkah Aku Siapa Allah?

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~



Hari ini,kalau kita tanya setiap orang Islam di dunia ini adakah mereka percaya Allah,maka sudah tentu mereka mengatakan YA.Sudah tentu bukan.Saya juga akan memberikan jawapan yang sama.

Tapi ada satu yang ingin saya kongsikan di sini hari ini,ialah tentang siapa Allah.Adakah kita benar-benar sudah mengenali Allah.?

"Pertama sekali,kita mesti kenal Allah"
Kata-kata dari salah seorang guru kepada saya sewaktu di dalam kelas.Kata-katanya itu terus membuatkan hati saya tertanya-tanya adakah saya sudah benar-benar mengenali Allah?Adakah saya sudah mengenali Allah ini dengan sebenar-benarnya?

Jadi,disini saya mendapat satu perkara 'asas' untuk kehidupan ini.Mengenali Allah. Tidak cukup untuk kita mengatakan kita percaya kepada Allah dan tidak cukup untuk kita mengenali Allah hanya dengan mengatakan bahawa Allah adalah Tuhan seluruh Alam.Tidak!

Hakikatnya,dari peristiwa semalam,saya telah melabelkan diri saya sebagai seorang yang masih belum benar kenal siapa Allah.

Dari itu,saya begitu ingin untuk benar-benar mengenali-Nya.Kerana,saya bersolat kerana-Nya,saya berpuasa kerana-Nya,jadi bagaimana untuk saya benar-benar meluruskan niat saya untuk-Nya kalau saya belum benar-benar kenal siapa itu Allah.

Bagaimana untuk saya mengenali-Nya adalah dengan memahami sifat-sifat-Nya,nama-nama-Nya,dan banyak lagi.Ya Allah,jahilnya aku.Semoga Allah mengampuni diri ini.

Kalau kita lihat dalam rukun Iman,yang pertama sekali adalah Beriman Kepada Allah.dan kalau kita lihat dalam rukun Islam,yang pertama sekali adalah mengucap dua kalimah syahadah.Nah,bukankah kedua-dua rukun itu,yang pertamanya adalah berkaitan dengan Allah.Berkaitan dengan kepercayaan kita kepada Allah.Jadi,kalau Allah pun saya masih tidak benar-benar kenal,bagaimana untuk saya benar-benar dapat melaksanakan suruhan-Nya yang lain..

Ya Allah,berkali-kali saya beristigfar kepada Allah apabila memikirkan tentang hal ini.Cikgu itu benar-benar membuatkan saya 'tidak duduk senang'.Mungkin sebelum ini saya gemar untuk mempelajari ilmu-ilmu yang dilihat sudah 'jauh'.Padahal,saya perlu belajar untuk benar-benar mengenali siapa itu Allah.

"Cikgu,cikgu ada tak buku-buku macam tu?"Soal saya kembali kepada cikgu itu.Tapi, hanya senyuman dari cikgu itu.Saya agak pelik,tapi disini saya dapat satu lagi perkara yang mengajar saya.Iaitu,untuk saya benar-benar mengenali Allah,saya perlu berusaha dan jangan pernah ingin merasa senang.Ini kerana,pengorbanan amat diperlukan dalam mengenali Tuhan.

Kita lafaz Allahuakbar dalam solat,kita faham maksudnya sebagai Allah Maha Besar.Tapi adakah saya ini mengerti makna sebenarnya itu.Bagaimana Maha Besarnya Allah.Apa yang membuatkan-Nya sebagai Maha Besar.?

Semoga Allah mengampuni hamba-Nya yang lemah lagi hina ini atas kelemahan diri ini.
Dan semoga Allah membantu diri ini untuk diri ini dapat mengenali-Nya dengan sebenar-benarnya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ameen..ya Arhamar Rahimin..