Halaman

Khamis, Jun 02, 2011

Anda Mengingati Allah,Allah Lebih Mengingati Anda

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~

Rahmat-Nya meliputi setiap alam
Tanda Kasih-Nya Ilahi


Semalam,semasa tengah berjalan-jalan di dalam kedai buku,saya tertarik dengan sebuah buku yang mana saya lupa judul buku tersebut,namun apa yang menarik hati saya ialah kata-kata yang terdapat di kulit buku tersebut "Anda mengingati Allah,Allah lebih mengingati anda"

Disini saya dapat satu yang boleh menjadi ingatan buat saya.Cuba untuk mendidik diri ini untuk sering mengingati Allah.

Hakikatnya manusia ini mudah sekali lalai daripada mengingati Allah.Benar bukan?

Manusia mudah lupa terhadap sang pencipta.Lalai dengan hiburan yang melampau,dan lalai dengan isi dunia yang sementara.Semoga Allah menjadikan hati kita hati yang sering mengingati-Nya.

Inilah manusia,hidup kita telah disajikan dengan segalanya.Sekeliling kita telah disusun dengan tertibnya oleh Dia yang Maha Kuasa.Oksigen yang kita hirup setiap saat,merupakan nikmat-Nya yang amat bernilai.Setiap titis air yang ada di muka bumi ini juga nikmat-Nya,tapi sayang,kita masih lagi lalai dan sering lupa terhadap-Nya.Padahal sekeliling kita penuh dengan nikmat-Nya yang tidak terhitung dan penuh dengan tanda kekuasaan-Nya.

Mari kita kembali istigfar memohon ampunan dari-Nya atas kealpaan kita selama ini.Lalai dengan hiburan yang melampau,lalai dengan mengejar kemewahan di dunia ini,lalai dengan mengejar kehidupan dunia yang sementara.Ketahuilah bahawa setiap yang kita makan dan minum itu adalah nikmat-Nya.Luas sekali nikmat Allah kepada makhluk-Nya di muka bumi ini.

Firman Allah s.w.t.

“ Sesungguhnya Al Quran ini menjelaskan kepada Bani lsrail sebahagian besar dari (perkara-perkara) yang mereka berselisih tentangnya. dan Sesungguhnya Al-Qur’an itu benar-benar menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.” 
(Surah An-Naml : 76 dan 77) 


Sabda Rasulullah s.a.w.:  “ Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda : Ketika Allah menciptakan makhluk, Allah menulis di dalam kitabNya, Dia (Allah) menulis atas diriNya, lalu Dia swt meletakkan di sisi Nya pada Arasy : "Sesungguhnya rahmat Ku mengalahkan kemurkaan Ku”. ( Shahih Al Bukhari )


Oleh itu,patutkah untuk kita melupai Allah atas segala nikmat-Nya yang kita perolehi setiap waktu dan setiap saat hidup kita ini.Patutkah untuk kita tidak sujud mengingati Allah sebagai tanda syukur kita kepada sang pencipta.?

Marilah kita 'membantuk' hati kita untuk menjadi hati yang sering mengingati Allah.Biarlah kehadiran Allah itu benar-benar dirasai di dalam hati kita.Kerna bila hati seseorang itu terletak-Nya kewujudan Allah,maka Allah pasti mengingati hamba-Nya dan sudah tentu hati manusia yang mengingati Allah,pasti jasadnya terpelihara daripada melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.

Hati yang mengingi Allah pasti akan merasai ketenangan yang dihadirkan oleh Allah kepada hamba-Nya. Orang selalu kata berhibur itu mampu memberikan ketenangan,namun hakikatnya tidak.Ketenangan seperti itu hanya bersifat sementara,malah ianya akan menambah lagi kecelarutan dalam hidup satu saat nanti.Ketenangan yang dikecapi oleh insan yang mengingati Allah adalah berlainan dengan ketenangan yang dirasai oleh orang yang tidak mengingati Allah.Ketenangan yang dirasai dengan mengingati Allah itu amat berharga.

Marilah,sama-sama kita lazimi diri kita untuk sering 'menghadirkan' Allah dalam  kehidupan kita.Kita bina hati kita sebagai hati yang hidup dengan mengingati Allah.Lazimi diri kita untuk sering sujud kepada-Nya sebagai tanda syukur kita,lazimi diri kita luruskan niat atas setiap sesuatu hanya kerana Allah.Lazimi diri kita melaksanakan setiap sesuatu untuk mencari keredhaaan Allah Taala.Didik diri kita untuk sering hidupkan malam dengan qiamulalil,lazimi bibir kita untuk sering membaca ayat-ayat-Nya.

Semoga dengannya,kita mempu membentuk jiwa dan hati kita,hati yang sering mengingati Allah.Lidah yang basah bertasbih kepada-Nya,akal fikiran yang bersih dengan melihat kebesaran-Nya.


Tiada ulasan: