Halaman

Isnin, Jun 27, 2011

Jalan Dakwah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~

Bersediakah kita..??
Alhamdulillah

syukur kepada Allah kerana sepatutnya tajuk ini saya post di blog pada semalam,tapi disebabkan agak sibuk entry untuk hujung minggu ini lewat.

Dakwah.

Seperti yang kita tahu bahawa dakwah ini merupakan satu tugas yang wajib dilaksanakan oleh setiap manusia yang beriman kepada Allah.Dakwah untuk meneruskan perjuangan Rasulullah s.a.w. dalam menyebarkan agama Allah dimuka bumi ini.

Namun,bila kita sebut saja tentang Islam,dan dakwah,sudah tentu ia bukanlah satu yang menjadi tarikan ramai orang pada era masa kini.Hari ini,dalam kepesatan arus menuju kemodenan,Islam itu semakin tipis dalam jiwa manusia dan kelihatan manusia kini lebih tertarik dengan apa yang disebutkan dengan hiburan.

Benar bukan?  Itulah dia hakikat yang kita dapat perhatikan pada hari ini.

Namun,ada juga sesetengah manusia yang mempunyai rasa tanggungjawab keatas tugas Rasulullah.Disana dan disini ada saja kelompok-kelompok manusia yang menyeru untuk sujud kepada Allah.Walaupun kuantiti dalam kelompok ini sedikit,ia tetap kuat bagaikan ada satu aura yang memberikan kekuatan dari jiwa-jiwa mereka.

Ketika membaca buku 'Aku dan Al-Ikhwan Al-Muslimin' tulisan Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi,saya dapat satu perkara yang menarik sepanjang penceritaan beliau bagaimana kisah suka dan duka beliau bersama anggota Ikhwan yang lain.Walaupun mereka telah disumbat ke dalam penjara,mereka tidak pernah putus asa,malah mereka menjadikan penjara itu sebagai masjid dan tempat untuk mereka berdakwah kepada banduan lain.

Tidak ada kata putus asa dalam kamus hidup mereka untuk agama Allah.Sekalipun rintangan berjuntai menanti dihadapan,mereka tetap utuh bersama demi agama Allah.


Dakwah,bukan jalan mudah


Ya.Memang tidak dapat diakui lagi.

Masa kini,apa sahaja yang berkaitan Islam akan begitu mudah untuk dilihat sebelah mata.Kalau program ceramah diadakan,kita kadang kala mampu hitung jumlah jemaah yang hadir,malah mungkin tiang masjid lebih banyak daripada jemaah yang hadir.

Kini juga kita lihat,andai saja program itu program berunsur hiburan melampau,berasak-asak yang mengunjunginya sampai penuh kaunter tiket.Inilah manusia kini yang mana amat menyedihkan apabila majoriti daripadanya adalah insan yang bergelar Islam.

Cabaran itu pasti.Apatah lagi dalam perkara yang bernama Dakwah.Begitu banyak cabaran dan dugaan yang menanti.Dakwah ini bagaikan jalannya adalah duri yang tajam dan disisinya pelbagai perkara yang cuba menjatuhkan kita dan dihadapan perjalanan itu letaknya redha Ilahi dan tempat yang bernama Jannah.

Kalau kita perhatikan sirah baginda Rasulullah s.a.w.,kita dapat lihat bagaimana peritnya perjalanan dakwah baginda s.a.w..Walaupun perit sekali perjalanan dakwah Rasulullah,baginda dan sahabat tidak pernah berhenti kerana yakin bahawa ada satu kuasa yang bersama mereka yakni Allah yang sentiasa melindungi hamba-Nya yang ikhlas dalam agama.

Kita lihat kehidupan seorang Nabi,sekalipun seorang Nabi,baginda juga dicaci dan dihina.Pelbagai cabaran dan rintangan yang dihadapi.Malah,apa yang dihadapi oleh para utusan Tuhan itu sama sekali jauh beza keperitan dan cabarannya.Para Utusan Allah menghadapi cabaran yang begitu kuat,sedangkan kita hari ini hanyalah cabaran yang ringan.

Cacian,fitnah,kejian,halangan memang asam garam dalam perkara dakwah.Tidak pernah lenggang dari semua itu kerana hendak mendapatkan syurga itu bukan mudah.Syurga itu tinggi nilainya,tidak mampu dibayar dengan harta kita sekalipun kita punya wang sepenuh lautan.


Cabaran,jadikan penguat semangat


Cabaran itu hakikatnya menjadikan kita kuat.Tidak ada seorang pun yang menyampaikan dakwah pernah lepas daripada apa yang dinamakan sebagai ujian dan dugaan.

Semuanya menanti hamba-hamba yang ikhlas dalam memperjuangkan agama Allah.

Dalam buku 'Aku dan Al-Ikhwan Al-Muslimin',satu perkara yang sangat menarik adalah tentang bagaimana kesungguhan para pejuang Ikhwanul Muslimin sekalipun beberapa kali dipenjara,sekalipun pelbagai fitnah yang melanda,sekalipun pelbagai dugaan yang perlu dihadapi,mereka tetap utuh kerana yakin Allah yang membantu mereka.

Saya dapat lihat,cabaran yang mereka hadapi sama sekali tidak melemahkan semangat mereka,malah menambah lagi kesungguhnya dan membakar lagi jiwa mereka demi agama suci ini.


Jadi,secara keseluruhannya,cubaan bukanlah satu yang melemahkan semangat untuk menegakkan agama Allah.Namun,semua cabaran yang terjadi sewaktu perjalanan menuju keredhaan-Nya adalah sesuatu yang boleh menjadikan kita kuat dan bersemangat untuk agama Allah.

Tiada ulasan: