Halaman

Isnin, Jun 06, 2011

Memori KRIS KK

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhwahFillah~


Alhamdulillah,
Syukur sebenar-benar syukur dan pujian yang tinggi kepada Allah yang Maha Pemurah,kerana atas limpahan rahmat-Nya dan sifat pemurah-Nya saya diberikan kekuatan oleh Allah s.w.t. untuk menjadi peserta Kem Remaja Islam Kota Kinabalu yang bermula pada 3-5 Jun lepas.

Mungkin ini boleh dikira sebagai Kembara untuk diri ini mengenali Allah dan Islam dengan lebih baik.Hakikatnya diri ini masih banyak yang tidak diketahui.Diri ini belum kenal Allah itu dengan sebenar-benarnya.Diri ini belum kenal benar dengan Islam.

Alhamdulillah,diberi kesempatan oleh Allah untuk diri ini dalam mengenali-Nya dan mendalami agama-Nya. Sepanjang program ini,diri ini banyak mendapatkan ilmu yang baru.

Apa yang saya dapat sepanjang program ini memang banyak.Rasanya tidak cukup untuk dihuraikan disini.Tapi saya ingin kongsikan secebis pengalaman yang ingin di kongsikan.InsyaAllah,saya akan tulis untuk entry seterusnya tentang ilmu yang saya dapat dari KRIS KK..

Program KRIS KK ini begitu banyak kisah dan memori yang tidak akan dilupakan.Sewaktu tiba di Masjid Nurul Hikmah,Bukit Padang,saya dapat melihat teman lain yang terdiri daripada pelbagai latar belakang,sekolah,bangsa.SubhanAllah,Allah temukan semuanya demi untuk mengapai redha Ilahi.

Teman yang pertama sekali saya temui ialah Ahmad Hadwan.Pertemuan sebenarnya bermula di Masjid Bandaraya.Inilah teman sepanjang program ini.Berasal dari Melaka dan baru berpindah ke Sabah.

Maaf Iwan,ambik gambar FB ko nie..hehehe..
~Uhibbukafillah Iwan~
Setelah itu,dipertemukan pula dengan teman baru yang bernama Aimi atau Diqy.Asal memang dari Sabah.

Maaf jugak Diqy ambil gambar FB kau..
~Uhibbukafillah Diqy~

Ops,ada lagi seorang lagi teman yang juga orang Sabah tapi lahir di Semenanjung.

Maaf Saiful,ambil gambar FB kau juga
~Uhibbukafillah Saiful~


Inilah kami berempat,dari Melaka,Sabah dan Sarawak.Ingat dan simpan baik-baik barang tanda persahabatan kita..=)
Kami hanya akan terpisah sewaktu LDK dan sewaktu disuruh duduk dalam kumpulan,bila waktu lain kami akan bersama semula.Sekarang saya sudah ada teman dari Sabah.Semoga Allah redha persahabatan ini.
Rindu untuk makan setalam dan rindu untuk tidur 'sebantal' menggunakan bantal yang dihasilkan menggunakan selimut..Haha..Doa-doakan untuk teman saya..=)
Bukan mereka sahaja,tapi banyak lagi peserta muslimin.Kami semua menjadi teman daripada pelbagai bangsa.

Bukan sekadar kisah persahabatan yang ingin dikongsikan,tapi ada lagi.Antaranya malam muhasabah. KRIS KK mensajikan satu yang berbeza daripada Kem yang sebelum ini saya ikuti.Kalau sebelum ini,malam muhasabah selalunya berkaitan dengan dosa dan ibu bapa.Tapi kali ini berbeza,bagaimana abang-abang dan kakak-kakak fasilitator berlakon tentang penderitaan umat Islam di Palestin.Lakonan yang amat berkesan dalam kegelapan malam.

Sungguh,malam itu hati ini benar-benar terasa dengan apa yang ingin disampaikan.Amat besar sekali mesej yang ingin disampaikan.Dalam kegelapan malam ketika itu,dalam fikiran timbul banyak persoalan.Adakah selama ini aku sudah mengambil berat masalah umat Islam.?.Adakah aku peduli dengan umat Islam hari ini..?
Banyak sekali perasaan yang timbul,geram,sedih,pilu..Semoga Allah menjadikan diri ini dan teman lain sebagai seorang yang bakal syahid memperjuangkan agama-Nya.

Rasanya ini saja yang mampu untuk dikongsikan hari ini.Banyak lagi pengalama yang ingin dikongsikan,tapi kepenatan jari jemari menulis..Hehe..InsyaAllah,saya cuba untuk sampaikan dan kongsikan apa yang saya terima sepanjang program tersebut.InsyaAllah.

Terima Kasih kepada semua Fasilitator
Kepada Abang Amin,Kakak Nisa,
Abang Abdillah
dan semua...
Semoga Allah merahmati kalian.

-------------------------------

Memori Kem Remaja Islam Kota Kinabalu 2011
Masjid Nurul Hikmah,Bukit Padang,
Kota Kinabalu,
Sabah.

12 ulasan:

mnt berkata...

tahniah dik..
insyaAllah hujung thn ni ada Islamic Summer camp pula, kalau ada kelapangan hadirlah bersama-sama belajar ssuatu y baru..

ISC lg best drpd KRIS..hehe

Tanpa Nama berkata...

tiada harta yang mampu dibalas atas pengorbananmu dik.. cuma Allah saja yg menjadi sandaran utama.. teruskan perjuangan di bumi Miri, dan jenguk-jenguklah sahabat2 dan abang2 di Sabah ni kalau ada rezeki lebih lagi.. ukhuwah kita semua sentiasa terjalin erat, andai adanya keikhlasan =)


salam perjuangan :)

Nuruddin Bin Sabali berkata...

mnt : InsyaAllah..kena tengok dulu la tarikh ISC,sebab saya SPM tahun ni..kalau time dah nak dkat SPM mmg x dpat la..kalau lepas SPM,kalau Allah berikan kekuatan,InsyaAllah dapatla...

Tanpa Nama Berkata : Ameen Ya Rabb..pengorbanan ini hanya pengorbanan kecil,malu rasanya diri ini sebab banyak lagi manusia lain yang melakukan pengorbanan yang lebih besar dari ini...
InsyaAllah,kalau ada rezki,diizinkan Allah,saya datang KK lagi..:)

Salam Perjuangan..Salam UkhuwahFillah...

ieyba berkata...

jeles sma kamoo..best eh..^^

mnt berkata...

ISC biasanya lepas SPM...hee

Nuruddin Bin Sabali berkata...

owh..insyaAllah,kalau ada rezki,nak juga saya join..hehe..
...

Nuruddin Bin Sabali berkata...

ieyba : iboh jeles..haha..:P

balqis baltisha berkata...

salam dik..insyaallah,ada peluang,datang lagik ke sabah ya..syukran sebab punya iltizam dan tekad yg tinggi utk dtg join KRIS...semoga kunjungan tersebut adalah kunjungan yg bermanfaat...

Nuruddin Bin Sabali berkata...

Wslm...InsyaAllah..Ameen Ya Rabb..:)

asrarqulub berkata...

Yo! my lil bro... Hav a gud experience didn't you? So let make a difference. As a mosleem we need to change. It's not a choice but a MUST!

-Hope to meet u again in da future!-

Nuruddin berkata...

InsyaAllah..:)

Syukran..:)

Tanpa Nama berkata...

assalamaualaikum....syukran sbab join KRIS...moga m'dpt manfaat...truskan perjuangan mu...smoga dlm keredaan Nya...amiiin..