Halaman

Jumaat, Julai 15, 2011

Tiada Rehat...!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~

Lapangkan masa untuk dakwah
bukan mencari masa lapang untuk dakwah
Alhamdulillah

Mungkin ada yang telah membaca entry 'Rehat' saya akan hairan dengan kemunculan semula saya mengendalikan blog ini.

Ya,memang beberapa minggu lalu saya telah membuat keputusan untuk berehat beberapa bulan dari menulis di blog ini bagi menumpukan kepada pelajaran.Namun,beberapa hari lepas saya kembali teringat dengan kata-kata yang pernah saya lontarkan dahulu kepada teman saya iaitu 'Tidak semestinya kita berdakwah kita akan gagal dalam peperiksaan'.

Ya.

Saya seperti terkena dengan kata-kata itu.Ditambah pula dari buku motivasi Batu-Bata Kehidupan yang mana salah satu tajuknya ialah "Blogger = Da'ie".Ianya memberikan kesedaran kepada saya bahawa saya tidak boleh melepaskan peluang untuk mencari keredhaan Allah dengan menyampaikan ilmu yang amat sedikit yang ada pada diri ini untuk para pembaca.

Dalam masa yang sama saya juga mendapat satu pengetahuan bahawa sebagai manusia,kita perlulah bijak mengurus kehidupan untuk Islam.Sekalipun saya berblog,pelajaran itu adalah penting.Kiranya 'Dakwah didahulukan,Pelajaran diutamakan'.

Saya juga menyoal diri saya,adakah saya akan gagal kalau saya berblog..?.Tidak.

Hakikatnya,berblog ini bukanlah satu yang boleh menjejaskan pelajaran dan memberikan kegagalan.Kejayaan dan kegagalan itu hadir dengan usaha yang kita lakukan dan doa yang kita panjatkan kepada-Nya.

Apalah sangat sejam dua dihadapan laptop untuk berblog jika dibandingkan masa lain yang lebih banyak untuk pembelajaran.Jangan pula asyik berblog,lupa akan pelajaran.

Kita sanggup bangun tengah malam untuk belajaran,tapi amat sukar untuk bangun tengah malam untuk melaksanakan qiamulalil.Kita sanggup belajar sampai 4 jam,tapi untuk menuntut ilmu Allah,sejam pun dah rasa terbakar punggung duduk.

Jadi,jangan pernah rasa bahawa meluangkan masa untuk Islam,akan menjadikan kita gagal dalam peperiksaan, tapi hakikatnya dari semua itu adalah daripada usaha kita.InsyaAllah..:)

.Sekian.

Tiada ulasan: