Halaman

Sabtu, Ogos 06, 2011

Hadiah Ramadhan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~

Memantapkan Keimanan
Memperkasakan keTaqwaan
Alhamdulillah

Kini,kita telah memasuki hari ke-6 dalam bulan Ramadhan.Bulan yang penuh keberkatan dan menjanjikan pelbagai bentuk ganjaran yang berlipat ganda serta tidak lupa juga 'hadiah utama' yang tersedia iaitu TAQWA.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman.Diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa"
 Surah Al-Baqarah : 183

Nah.Jelas kenapa Allah mewajibkan kepada kita untuk berpuasa adalah kerana supaya kita menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.

Baiknya Allah,Dia telah menyediakan kepada kita satu bulan sebagai perhentian untuk kita mengumpul bekal bagi meneruskan perjalanan kita yang masih jauh dan entah akan tamatnya.

Bulan Ramadhan ini bukanlah satu bulan untuk kita bersuka ria,namun hadirnya Ramadhan ini haruslah kita hargai dengan sebaik-baiknya bagi mengumpul sebanyaknya amalan yang termampu untuk meraih hadiah terbesar iaitu Taqwa.


Kenapa Taqwa..?

Ya.Kenapa agaknya Taqwa..?

Jawapannya senang saja.

Firman Allah s.w.t.

"Hai orang-orang yang beriman,bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan muslim"

Surah Ali-Imran :102


"tetapi orang-orang yang bertaqwa kepada Tuham mereka,mereka beroleh syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai,mereka kekal di dalamnya..."

Surah Ali-Imran : 198


"Itulah syurga yang akan Kami wariskan kepada hamba-hamba Kami yang selalu bertaqwa"

Surah Maryam : 63

"....dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya)  nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan)"

Surah Al-Talaq : 3


Sebenarnya banyak lagi ayat-ayat Allah yang menceritakan tentang taqwa.

Jadi,kenapa Allah menyediakan taqwa adalah kerana kewujudan taqwalah yang dapat membantu kelansungan ketaatan hamba kepada Allah s.w.t..Dengan terwujudnya taqwa,barulah manusia boleh menjunjung perintahNya dan meninggalkan laranganNya.


Sudahkah Kita Bertaqwa..?

Orang yang bertaqwa akan sentiasa menjaga dirinya dari segala batas dan hukum-hukum agama.Segala perkara yang wajib dan sunat dilaksanakan.

Mereka ini juga akan menjauhkan perkara syubhanh apatah lagi perkara yang jelas haram.Orang yang bertaqwa juga akan mengawasi diri terhadap dunia ini.Menjaga setiap apa yang diambil kerna takut azab Allah diakhirat kelak.

Orang-orang yang bertaqwa adalah orang-orang yang memelihara hukum-hukum Allah.Mengawasi dirinya daripada kenikmatan dunia yang dengan melakukan kebaikan serta meninggalkan keburukan.

Jadi,bertaqwakah kita..?

Jawapannya bergantung kepada sejauh mana kita telah menjaga hukumNya dalam kehidupan seharian kita.

Andai dilihat kita belum mencapai tahap taqwa,mari dalam bulan Ramadhan yang mulia ini kita kejar apa yang disebut sebagai taqwa agar kita mendapat ganjaran-ganjaran yang tersedia hanya bagi yang bertaqwa.Biarlah Ramadhan kita kali ini berakhir dengan mendapat hadiah taqwa.Biarlah ramadhan ini tamat dengan mendapat ijazah taqwa dari Madrasah Ramadhan.


Mantapkan Iman,Perkasakan Ketaqwaan

Mari.

Dalam bulan ramadhan yang mulia ini,satu bulan yang tersedia bagi kita untuk istirehat setelah penat mengembara 9 bulan sebelum ini,untuk kita mengumpul kembali bekalan rohani.

Mari kita isi hari-hari dalam bulan ini dengan amal ibadah yang terbaik dan banyak agar kita mampu mencapai apa yang disebutkan Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 183 itu.

Janganlah kita sia-siakan setiap detik waktu yang kita lalui dalam bulan ini dengan perkara yang melalaikan. Bulan ini tersedia bagi hamba-hambaNya yang merinduiNya dan mengharapkan redhaNya serta berkeinginan untuk meraih hadiah taqwa.

Mari.Mantapkan Iman,Perkasakan Taqwa..!

Tiada ulasan: