Halaman

Isnin, Ogos 29, 2011

Ramadhan Yang Pergi

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~


Alhamdulillah.

Syukur kepadaNya kerna sudah lama saya tidak hadir untuk update blog ini.Syukur peperiksaan sudah tamat,dan kini cuti hari raya sudah tiba..:)

Ok.

Sudah hampir sebulan kita berpuasa.Menahan lapar dan dahaga disiang hari,serta menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang memebatalkan puasa.Semoga Ramadhan kita tahun ini adalah yang terbaik dari sebelum ini dan satu perkara penting ialah adakah kita sudah merasa dalam jiwa akan hadiah ramadhan yang Allah sediakan..?(bagi yang belum baca "Hadiah Ramadhan" bolehlah baca ---> Hadiah Ramadhan

Hanya beberapa jam sahaja lagi,akan terbenamlah mentari Ramadhan dan akan terbit mentari syawal.Menandakan kemenangan buat umat Islam setiap pelosok dunia setelah sebulan berpuasa serta menggumpulkan bekalan.


Perjalanan Kembali Bermula


Ya.

Sudah cukupkah bekalan kita untuk menempuh perjalanan seterusnya..?

Sudah sebulan kita 'berhenti' rehat untuk menggumpulkan bekalan rohani sebelum kita menempuh perjalanan kehidupan seterusnya.

Perjalanan di atas litar kehidupan kita kembali berputar dan tersedia di dalamnya setiap perkara yang menguji keimanan dan menguji setinggi mana kualiti ramadhan kita.

Adakah ijazah taqwa yang kita peroleh di bulan Ramadhan ini bakal memudahkan untuk kita melepasi setiap hari dan bulan untuk sampai pada ramadhan seterusnya atau ijazah taqwa yang kita perolehi itu hanyalah satu ijazah taqwa yang mudah sekali rosak.?

Semoga setelah beristirehat selama sebulan ini membuatkan kita telah mempunyai bekalan yang mencukupi bagi mengharungi mehnah dan tribulasi kehidupan yang menanti.Syaitan telah dibebaskan,nafsu semakin bermaharajalela,sudah cukupkah intipati bekalan kita.?


Litar Kehidupan Baru.


Setelah sebulan berada dalam bulan Tarbiyyah,bulan ibadah maka sudah tentu kita mendapat satu litar kehidupan baru yang kita ingin gunakan bagi mencapai matlamat kita iaitu redha Allah.

Ramadhan sepatutnya menjadi satu check point untuk kita memilih litar kehidupan yang baru berlandaskan Quran dan Sunnah Rasulullah serta meninggalkan litar kehidupan sebelum ini.

Andai litar kehidupan kita sebelum ini sudah baik,maka Ramadhan kali ini pasti akan menjadikan litar kehidupan itu bertambah baik menjadi satu yang sungguh berkualiti dan utuh untuk diharungi selama 11 bulan seterusnya.

Lantas,bagaimanakah litar kehidupan kita setelah Ramadhan ini..?

Adakah bertambah baik atau sebaliknya..?

Semoga Allah telah menunjukkan kepada kita litar kehidupan yang terbaik untuk hidup bagi mencapai redha Allah serta memasuki syurgaNya.


Penutup : Ramadhan Berlalu,Syawal Bertandang


Setiap jiwa orang Islam pasti akan merasa gembira bila saat syawal menjelang.

Ya,Syawal yang dinanti-nanti akan tiba.Tanda kemenangan umat Islam setelah berpuasa sebulan.Perjalanan baru kini bermula.Semoga bekalan yang diraih di bulan Ramadhan mencukupi.

Semoga Allah menerima segala amal kita.

Semoga Ramadhan kita diterima oleh Allah s.w.t.

Ameen Ya Rabb..:)



Tiada ulasan: