Halaman

Ahad, September 25, 2011

"Duta Islam"

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~

Sejauh mana masyarakat mengenali Islam melalui kita...??
Alhamdulillah.

Syukur kerana sekali lagi dapat hadir ke blog Cahaya Agama Allah ini untuk menulis dan berkongsi sedikit pandangan cetek daripada saya.Kalau dilihat,agak jarang juga sudah saya menulis disini,ini kerana sejak akhir-akhir ini sudah mula sibuk dengan pembelajaran dan kelas tambahan di mana saya akan menduduki peperiksaan Percubaan SPM III tak lama lagi dan peperiksaan SPM bulan November ini.Mohon doa dari semua untuk kejayaan saya...:)

Ok.

Hari ini,dikesempatan waktu ini saya ingin membawa diri saya dan pembaca yang dirahmati Allah untuk sama-sama kita muhasabah dan kita perhatikan diri kita ini tentang sejauh mana masyarakat mengenali Islam melalui kita.?

"Sejauh mana masyarakat mengenali Islam melalui kita..?" Satu persoalan yang dirasakan penting buat diri kita.Lantas,apa jawapan kita untuk soalan diatas..?

Adakah selama ini kita telah tunjukkan ajaran Islam yang sebenarnya kepada masyarakat sekitar kita..? atau kitalah yang telah membawa mesej salah tentang Islam kepada masyarakat diluar sana..?

Dimanakah kita berada..? dan apakah yang telah kita lakukan bila berhadapan dengan masyarakat terutamanya masyarakat bukan Islam..?


Kita adalah Duta Islam


Duta Islam.

Satu perkara yang mungkin tidak pernah kita sedari sebelum ini dan mungkin tidak kita ambil perhatian sebelum ini.

Sebagai umat Islam akhir zaman ini,dimana Islam itu terus menerus mendapat fitnah dari orang-orang kafir, dimana Islam itu terus mendapat kejian dan penginaan,dimana Islam itu terus saja mendapat gelaran-gelaran yang hina,"Islam is terrorist".. "Islam is evil religion"..."Muslim is terrorist" dan bermacam-macam lagi.

Oleh itu,kita yang bergelar Islam pada waktu kini perlu menjadi duta kepada masyarakat hari ini untuk menunjukkan dan menyampaikan kebenaran dan ajaran Islam yang sebenarnya.Pentingnya peranan kita hari ini dalam membawa imej Islam yang sebenarnya ke tengah-tengah masyarakat majmuk hari ini yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama.

Lantas,sejauh mana kita telah laksanakan tanggungjawab kita sebagai duta Islam kepada masyarakat hari ini..?

Hari ini,orang bukan Islam itu memerlukan penjelasan sebenar tentang Islam.Mungkin hanya sedikit sahaja orang bukan Islam yang mendalami dan mengenali Islam melalui Al-Quran,namun hari ini ramai orang bukan Islam menilai Islam itu melalui apa yang mereka dapat daripada umat Islam.

Ini bolehlah kita takrifkan sebagai bahawa setiap gerak geri dan perbuatan yang kita lakukan itu berada dalam  'pengawasan' orang bukan Islam.Setiap gerak geri dan perbuatan kita itu sebenarnya membawa sekali perkataan "ISLAM" kepada masyarakat.Oleh itu,petingnya untuk kita sentiasa menunjukkan ajaran Islam yang sebenarnya.Kita adalah duta untuk Islam kepada masyarakat.


Sudahkah kita menjadi duta Islam..?


Ya.

Sudah ka..?

Sudahkah kita menjadi duta Islam buat masyarakat hari ini.Ingatlah bahawa kita sentiasa membawa mesej Islam itu bersama kita.

Bagi yang belum menjadi duta,anda tidak perlu mendaftar dimana-mana pejabat kerajaan atau swasta kerana anda sudah tercalon sebagai duta.Anda menjadi duta Islam kerana keimanan anda kepada Allah.

Mungkin kebenyakkan masyarakat kita hari ini sukar untuk mengenali Islam melalui Al-Quran dan mengetahui akan sejarah hidup duta agung Islam iaitu Nabi Muhammad s.a.w.,maka disini kita perlulah menjadi 'penerus' untuk menyampaikan mesej dan ajaran Islam yang sebenarnya kepada masyarakat.

Mari,kita bina diri kita dengan mempelajari Ilmu agamaNya dan mendalama ajaran Islam agar kita mempu menjadi duta Islam kepada masyarakat dengan baik dan berkesan.

Malangnya pada hari ini,ada juga 'duta-duta' yang mengaku membawa mesej Islam,namun kalau diperhatikan kadang-kadang cara berpakaian mereka yang selekeh,bau badan,cara dakwah.Ini sebenarnya salah kerana Rasulullah seorang yang mementingkan kebersihan dan kekemasan.Mana mungkin Rasulullah selekeh dalam berpakaian.

Oleh itu,mari sama-sama kita pelajari lebih mendalam akan akhlak-akhlak baginda s.a.w. untuk kita jadikan sebagai pengangan untuk sama-sama kita seberkan ditengah-tengah masyarakat hari ini.

Tiada ulasan: