Halaman

Selasa, September 27, 2011

Saya Bangga Sebagai Islam..!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~

- Ana Muslim -
I'm Proud to be a Muslim

ISLAM...?

"Apa seronoknya dengan Islam..?"

"Apa hebatnya Islam..?"

"What is Islam..?"

Mungkin persoalan-persoalan seperti itu pernah terdetik dalam jiwa kita,kalau tidakpun mungkin kita pernah mendengar orang sekeliling kita melafazkan persoalan seperti ini.

Persoalan demi persoalan mungkin disoal oleh orang bukan Islam kepada orang Islam,yang mana mungkin ingin melihat dan mengenali Islam melalui kita atau mungkin ada juga yang cuba mengejak terhadap kepercayaan kita kepada Allah s.w.t..

"Saya bangga sebagai Islam..!"

"I'm Proud to be a Muslim..!"

Sebagai seorang yang telah beriman kepada ajaran yang benar dan beriman kepada Tuhan yang benar,maka sepatutnya kita berbangga sebagai penganut ajaran Islam.Ini kerana hanya agama Islamlah agama yang diterima disisiNya.

Firman Allah s.w.t.

"Sesungguhnya agama yang diredhai Allah hanyalah Islam"

Surah Ali-Imran : 19


Jadi,atas alasan apa kita tidak bangga terhadap agama Islam yang haq..!


Banggalah Sebagai Islam

Seperti mana Firman Allah di atas,sudah jelas dan nyata bahawa Allah telah mengiktiraf agama Islam sebagai agama yang diterima disisi-Nya.

Jadi,sebagai seorang Islam kita sepatutnya merasa bangga kerana Islam itu telah diiktiraf oleh Allah dan telah termaktub dalam Al-Quran.Tidak seperti kepercayaan atau agama lain,yang mana tidak terdapat kenyataan bahawa agama itu adalah benar dan diterima disisi-Nya.Malah,di dalam kitab yang dianggap suci oleh merekapun tidak menyatakan bahawa agama mereka adalah agama yang benar.

Jadi,atas alasan apa kita malu menjadi seorang Islam..?

Kalau kita lihat dalam ajaran Islam,kita dapat melihat kesempurnaan dalam ajaran yang diturunkan oleh Allah s.w.t. ini.Kesempurnaan yang tidak terdapat di dalam agama lain seperti Kristian,Yahudi,Buddha,Hindu dan bermacam-macam lagi kepercayaan.

Ajaran Islam tidak terhad hanya menyentuh tentang aspek kerohaniaan sahaja.Tidak cuma menyentuh tentang aspek solat,puasa,zakat sahaja,malah Islam itu bersifat menyeluruh.Islam itu satu ajaran yang sama sekali mengagumkan kerana di dalamnya terdapat segala apa yang diinginkan.Kesempurnaan Islam menyentuh tentang adab sehari-hari bermula bangun tidur hingga tidur kembali,Islam mempunyai kesempurnaan bagi permasalahan pembahagian harta warisan,perkahwinan,halal haram,berpakaian,akhlak,politik,sosial,ekonomi, sains dan bermacam-macam lagi.Inilah antara tanda kesempurnaan agama dari Allah s.w.t. yang mana mengikuti kehendak dan fitrah seseorang manusia itu.

Hal ini sama sekali berbeza dengan kepercayaan lain yang mana ianya dilihat lebih menumpukan hanya terhadap aktiviti keagamaan sahaja.Aspek kehidupan dan rohani itu terpisah jauh kerana tiada ajaran yang mencukupi dalam aspek kehidupan untuk menghubung kaitkan setiap perbuatan dengan tuhan.

Selain itu,Islam yang patut dibanggakan ini juga antara agama yang mendidik penganutnya dengan sebegitu lengkap.Aspek akhlak dan peribadi hingga hubungan sesama manusia lain turut disediakan dalam Islam.Ini bukanlah menunjukkan bahawa Islam itu susah,namun ini menunjukkan kebenaran ajaran Islam itu dan kesempurnaan agama yang diturunkan oleh Allah s.w.t..

"Kita sama..Sebab Semua agama ajar kebaikan..."

Antara kata-kata yang sering saya dengar.

Ya.Saya mengakui bahawa agama mengajar kebaikan.Namun,satu perkara ialah saya tidak berapa mensetujui kenyataan seperti itu.

Mana mungkin ajaran murni Islam sama dengan ajaran lain.Bagi saya,ajaran kebaikan Islam itu lebih tinggi kedudukannya melebihi kebaikan yang diajarkan oleh agama lain.Ketinggian kedudukan kebaikan ajaran Islam itu tidak boleh disamakan dengan kebaikan ajaran lain.

Oleh itu,atas alasan apa kita masih mempunyai rasa malu sebagai Islam,atas alasan apa lagi kita ini masih mahu merasa 'kerdil' dihadapan orang-orang kafir,atas alasan apa lagi kita masih mahu mengikut telunjuk mereka,atas alasan apa lagi kita masih merasa rendah diri dihadap mereka..!


Bangga.Jangan Sekadar Ucapan..!

Aku Bangga sebagai Islam..!

Namun.jangan sekadar ucapan dibibir sahaja..!

Lidah mengatakan 'Aku Bangga sebagai Islam',namun jiwa dan peribadi masih lagi menunjukkan peribadi dan akhlak yang sama seperti orang-orang bukan beragama Islam.

Apa tanda kita bangga sebagai Islam...?

Apabila kita berbangga sebagai Islam,maka sudah pastinya kita akan menjalankan segala suruhan Allah s.w.t. dan mengamalkan sunnah baginda s.a.w. dalam kehidupan.Kita berbangga mengenakan pakaian menutup aurat di khalayak ramai kerana mengikuti suruhan Allah dan bukannya bertujuan menunjuk-nunjuk.

Apabila perasaan bangga terhadap Islam itu sudah tumbuh dalam jiwa kita,maka pastinya kita akan begitu rajin dan tekun dalam menuntut ilmu pengetahuan dengan lebih mendalam agar Islam yang kita banggakan ini terus maju dan dihormati seperti zaman para sahabat.

Kita akan berusaha untuk menegakkan kembali syariat Allah di muka bumi ini yang mana sudah mula terkubur dek kejahilan manusia hari ini yang mengaku Islam.Kita akan berusaha untuk mengerakkan kembali jiwa anak muda dan masyarakat untuk kembali bersatu menentang kemungkaran dan menyeru kebaikan.

Andai kita bangga kepada Islam,kita pastinya mempunyai jiwa yang berkobar-kobar untuk membantu umat Islam lainnya,jiwa yang tidak gentar dengan ancaman-ancaman kafir,jiwa yang sentiasa bersedia bertempur di dalam medan jihad dan jiwa yang sedia bertemu dengan Tuhannya.

Mari.

Kita hidupkan kembali rasa bangga kita terhadap Islam dengan mendalami ajaran Islam dan sunnah baginda s.a.w..

Jangan pernah tunduk terhadap kemahuan orang kafir dan jangan pernah gentar terhadap musuh Allah...!
...........








Tiada ulasan: