Halaman

Selasa, Disember 20, 2011

Islamic Summer Camp..!

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
~Salam UkhuwahFillah~


:: Dakwah Itu Cinta ::

Alhamdulillah.

Syukur kepada Allah atas rahmat-Nya saya diberikan sekali lagi rezki dan peluang untuk menjejakkan kaki ke bumi Sabah untuk mengikuti program anjuran Persatuan Siswazah Sabah (PSS) dan Kelab Remaja Ukhuwah (KRU),sekali lagi diberikan peluang bertemu dan membina ukhuwah bersama saudara seakidah di Sabah.

Alhamdulillah.

Pujian sekali lagi untuk Dia yang Maha Agung kerna dengan kasih sayang-Nya saya dapat merasai pengalaman baru dengan mengikuti program Islamic Summer Camp yang diadakan di KK Advanture Park,Papar,Sabah.

Allahuakbar.
Sebentar cuma,tapi kemanisannya terasa.
Ilmu.
Ukhuwah & bermacam-macam lagi saya perolehi apabila berada dalam program ISC.


Syoknya Islamic Summer Camp..!

Kem kepimpinan seperti ISC adalah satu kem kepimpinan yang berbeza dengan kem kepimpinan yang saya ikut sebelum ini,ianya mempunyai keunikan tersendiri yang mana dengan moto "Remaja Hari Ini,Pemimpin Hari Esok" ianya mengajar peserta menjadi seorang pemimpin yang bertaqwa kepada Allah.

Mengajar kami menjadi pemimpin yang mempunyai akhlak yang baik,semangat juang yang tinggi,tidak mudah putus asa,aqidah yang mantap,yakin dengan janji Allah dan bermacam-macam lagi yang mana ianya harus ada dalam diri seorang bakal pemimpin.

Kesemua input yang diterima bukan terhad kepada kepimpinan sesuatu kumpula,namun ianya luas kepada pemimpin sebuah kumpulan,jemaah,keluarga,masyarakat,dan negara.Ilmu yang diperolah begitu luas dan amat berguna untuk menjadi pemimpin yang bertaqwa kepada Allah.

Disini saya belajar bahawa seorang ketua atau pemimpin itu tidak cuma mengambil berat hal duniawi,namun ianya perlu juga menyiapkan diri dengan hal akhirat.Seorang pemimpin perlu membawa orang yang dipimpin menuju syurga Allah.Memimpin manusia kembali kepada Allah s.w.t. dengan sebenar-benarnya.


Seronoknya Dakwah..!


Alhamdulillah.

Kem ISC yang pertama kali saya sertai ini telah mengajar saya bahawa dakwah itu adalah penting dan dakwah itu menyeronokkan.

Ya.

Kami diajar bagaimana dalam menjalankan urusan dakwah dalam diri,keluarga,masyarakat dan negara.Berdakwah membawa manusia untuk kembali kepada keredhaan Allah Taala dan membawa manusia masuk ke syurga-Nya.

ISC yang saya sertai ini memberikan saya keseronokkan dan pengalaman yang saya belum pernah rasai dalam mana-mana program yang saya sertai iaitu 'Jelajah Dakwah' dimana setiap kumpulan telah diberikan peluang untuk pergi ke mana-mana rumah berdekatan untuk menyampaikan mesej Islam di samping dapat berkenalan dengan saudara-saudara seIslam.

SubhanAllah.
Seronok dan menyeronokkan saat itu.
Satu pengalaman yang tidak mungkin untuk dilupakan.

Kami disuruh untuk berkenalan dengan tuan rumah,ahli keluarga di samping menyampaikan tentang Islam dan disuruh untuk menjalankan tugas membantu tuan rumah untuk melaksanakan apa saja seperti membersih longkang,menyapu halaman rumah,dan lain-lain.

Keseronokkan itu bukan cuma semasa 'Jelajah Dakwah',namun melalui pengisian yang saya terima daripada ustaz-ustaz yang menyampaikan ceramah,bagaimana tugasan dakwah ini amat diperlukan dalam masyarakat Islam hari ini dalam usaha membawa keluarga dan masyarakat untuk kembali kepada Islam dan membina suasana Islami dalam kehidupan berkeluarga dan bermasyarakat hari ini.

Jadi,tidakkah seronok apabila kita saling membawa dan mengingatkan tentang Islam dalam membawa orang lain untuk dekat kepada Allah..?
Semestinya ianya menyeronokkan.

Keseronokkan berdakwah itu tidak terhad melalui apa yang saya tulis disini,namun ianya luas dan tidak mampu untuk ditulis disini kerana ianya merupakan satu yang dirasai di dalam jiwa...:)


Indahnya Ukhuwah..!


SubhanAllah.

ISC kali ini telah kembali menemukan saya dengan sahabat-sahabat KRIS KK lepas dan juga telah menemukan saya dengan sahabat-sahabat baru yang datang dari pelbagai kawasan di Sabah,pelbagai bangsa dan latar belakang.

Walaupun kami baru berkenalan,namun terasa bagaikan sudah berteman lama dan rasa persaudaraan itu begitu kuat hingga sedih rasanya untuk berpisah dan entah bila lagi dapat bertemu..(semoga Allah pertemukan kita lagi...)

Saya teringat akan kata-kata seorang penceramah tentang Maal Hijrah lalu,dimana dia ada mengatakan bahawa salah satu pengajaran hijrah ialah kita memerlukan teman yang baik dalam melakukan perubahan. Bagaimana Rasulullah s.a.w. membawa sahabatnya Abu Bakar As-Siddiq dalam penghijrahan baginda ke Madinah.

Jadi,ISC telah berjaya menemukan saya dengan insan-insan yang soleh,mantap,berilmu dalam usaha saya untuk dekat kepada-Nya.

Saya juga selalu berdoa kepada Allah supaya saya dianugerah cinta-Nya dan cinta orang-orang yang mencinta-Nya agar bertambah rasa cinta kepada-Nya dalam diri saya dan sebagaimana doa rabithah yang begitu menyentuh jiwa.

SubhanAllah.
Semoga Allah Redha dengan semuanya.
Semoga Allah berkati semuanya..
Semoga Allah melimpahkan kasih-Nya kepada anda semua...:)
Semoga Ukhuwah ini terus mekar dan kekal hingga syurga-Nya...


Mereka..


Ya.Mereka.

Siapa mereka..?

Mereka adalah orang-orang yang saya sentiasa perhatikan dalam program ISC ini.
Mereka adalah orang-orang yang memberikan saya inspirasi dan mengajar saya sebenarnya.

Mereka adalah orang-orang yang berada dalam program ISC ini terutama para AJK dan Fasilitator ISC ini.
SubhanAllah.
Allah menemukan saya dengan mereka untuk saya lihat dan pelajari,kenali hidup ini.Melihat mereka saya merasakan bermotivasi dan melihat mereka saya merasa seronok dan melihat mereka saya merasa gembira.

Gembira kerana saya diberikan peluang oleh Allah untuk bertemu dengan 'mereka' ini dan belajar dari mereka.


Penutup 


Syukur.

Itu saja perkataan yang ingin saya kata yang mungkin hanya sepatah,namun besar makna.

Syukur kepada Allah kerana diberikan peluang untuk mengikuti program ISC.

Satu program yang begitu menarik yang membawa diri peserta masuk ke dalam suasana yang sukar untuk diperoleh di dalam masyarakat lain disekeliling kita.Kem seperti ini mempunyai suasananya yang begitu indah dan tenang dimana syariat terjaga,sunnah diamalkan,Islam menjadi asas.

SubhanAllah.Indah.Seronok.Cantik.Mantap.

Banyak pengalaman dan perasaan bila berada dalam program ISC ini,namun sukar untuk dicoretkan di sini.Oklah,cukup sini saja untuk waktu ini,InsyaAllah dalam masa ke semana saya akan cuba kongsikan perkongsian yang saya peroleh dari ISC

Saya berdoa agar kita semua dalam keredhaan-Nya,hidup terus diberkati,ukhuwah terus terjalin,hidup terus bahagia...Ameen..
..
Ok...:)

2 ulasan:

Asrarqulub Arts berkata...

Assalamu'alaikum WTH...

1. Alhamdulillah! selamat sampai ke halaman rumah.
2. Terima kasih kerana menyertai ISC G5
3. Dah ada pengalaman tu boleh la dimasukkan ke dalam program-program KRA.
4. InyaAllah ada kelapangan jumpa pulak di program anjuran orang Sarawak!
5. Moga istiqamah di jalan dakwah!
6. ingat lagi? "Dakwah Itu Cinta!"

Nuruddin berkata...

Waalaikumusalam....:)

Alhamdulillah..rezki & peluang Allah bagi skali lagi utk saya datang join program PSS & KRU di Sabah...InsyaAllah,datang2 la ke Sarawak..sgt2 d nanti2kn..:)
..Mohon doa smoga diri ini istiqamah atas jalan dakwah ni...dan smetinya "Dakwah itu Cinta" akan kekal dlm ingatan...hehe..InsyaAllah...